اوایل نوامبر سال 2020 اینستاگرام آپدیت بزرگی برای الگوریتم جستجوی خود عرضه کرد. که تا امروز نیز بسیاری از کاربران و کسب‌و‌کارها هم از این قابلیت مهم و بسیار کاربردی بی‌اطلاعند. تا قبل از ارائه این بروزرسانی کاربران فقط می‌توانستند برای یافتن کسب‌و‌کارها، اشخاص و یا موضوعات مورد نظر خود را با جستجوی نام(ایدی) یا یک هشتگ بیابند. جستجوی این دو ویژگی برای شبکه‌ی اجتماعی مانند اینستاگرام که مبتنی بر عکس و ویدئو می‌باشد کاربردی و مناسب است، اما با استفاده روزافزون افراد و کسب‌و‌کارهای متفاوت از اینستاگرام و شکل گیری فروشگاه‌هایی که تنها بر بستر اینستاگرام فعالیت می‌نمایند کمبود یک ویژگی بسیار فنی و راه‌گشا برای کاربران و کسب‌وکارها به شدت احساس شد و این ویژگی نیز چیزی نبود به غیر از جستجو براساس کلمات کلیدی <Keywords>، کلمات کلیدی در بسیاری از پلتفرم‌ها و علی الخصوص در مهم‌ترین بخش اینترنت، یعنی در صفحات وب بسیار کاربردی می‌باشند.

کلمات کلیدی به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند مطالب مورد نیاز کاربر جستجو کننده را نمایش دهند. بدون آنکه کاربر درگیر نتایج پرت و دور از انتظار گردد. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد با جستجوی یک عبارت که ممکن است; حتی یک جمله یا یک سوال باشد. بتواند به صفحات و افرادی که از آن عبارت در پست‌های خود استفاده نموده‌اند دسترسی داشته باشد.

این ویژگی بیش از آنکه برای کاربران عادی آورد داشته باشد، می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند. که در تعدادی از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود رتبه‌های بالایی در نتایج جستجو کسب نمایند. و این به معنای ورود ترافیک بیشتر افرادی است که به دنبال یک محصول یا خدمت بخصوص می‌گردند. این موضوع به نفع صفحات و کسب‌و‌کارهایی است که به صورت حساب شده به تولید محتوای مربوط به کسب‌و‌کارشان می‌پردازند. هرچند باید توجه داشت; که هنوز هم اولویت برای جستجوهای تک کلمه‌ای با صفحاتی است که آن کلمه را در نام خود دارند. اما انتظار می‌رود در ادامه روند آپدیت‌های اینستاگرام برای بهبود عملکرد الگوریتم جستجو این موضوع نیز بهبود چشمیگری داشته باشد. و امتیاز بندی نتایج جستجو مانند سطح وب براساس کیفیت محتوای مربوط به کلمه‌ی کلیدی باشد.

نحوه قرار دادن کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی مناسب و جذاب برای مخاطب خود یک دانش است که نیاز به بررسی مداوم رقبا و بازار هدف کسب‌و‌کار شما دارد. بهترین راه یافتن کلمه کلیدی مناسب درک طرز فکر مخاطب هدفتان است و به مرور زمان با بررسی insightهای پیج و تحلیل آن‌ها می‌توانید به کلمات کلیدی مناسب خود برسید. بعد از یافتن این کلمات نیاز است که از این کلمات در موارد زیر در صفحه خود استفاده نمایید:

  • بیو اینستاگرام صفحه‌
Instagram profile bio
  • در متن پست‌های صفحه‌
  • در بخش Guide صفحه‌
Instagram guide
  • در بخش متن جایگزین عکس “Alt text”
Instagram  alt text

رعایت این نکات در الگوریتم فعلی به شما کمک خواهد نمود تا جایگاه خوبی در کلمه کلیدی مورد نظر خود در بخش جستجوی اینستاگرام بدست آوردید، با این حال با گذشت یک سال هنوز اینستاگرام توضیح دقیقی از روند کارکرد این الگوریتم ارائه نکرده است و تمامی روش‌ها و راه‌های موجود به صورت تجربی و با سعی و خطا به نتیجه رسیده. امیدواریم در ادامه سرعت ارائه این الگوریتم جدید در کشورها و مناطق جغرافیایی متنوع افزایش یابد و اینستاگرام پشتیبانی از زبان‌های دیگر مانند فارسی را نیز به این الگوریتم جستجو اضافه نماید.