اینستاگرام چیست و سرآغاز آن از کجا بود؟ تاریخچه اینستاگرام

پیدایش اینستاگرام؛شکست مقدمه پیروزیست!

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر و ویدئو است که در سالهای اخیر بسیار پرطرفدار شده است ما در ادامه این مقاله در سایت خدمات شبکه های اجتماعی کافه فالوور به تاریخچه اینستاگرام می پردازیم ، پیدایش اینستاگرام از زمانی آغاز شد که توسعه دهندگان آن “کوین سیستروم” و “مایک کرایگر” روی یک پروژه چندمنظوره شبکه اجتماعی که Burbn نام داشت کار می کردند. در واقع این شبکه اجتماعی مربوط به عکاسی با موبایل و همچنین مبتنی بر موقعیت مکانی بود که در سان فرانسیسکو گسترش می یافت. مایک کرایگر باور داشت که شبکه اجتماعی Burbn شبیه به برنامه فوراسکوئر است با این وجه تمایز که ویژگی‌های بیشتری می‌تواند داشته باشد. آن روز ها بر روی شبکه اجتماعی Burbn با تمرکز بر اشتراک‌گذاری تصاویر فعالیت صورت می گرفت. این اپلیکیشن در نهایت توانست فقط ۱۰۰۰ کاربر بدست بیاورد و این یک شکست برای سیستروم و کرایگر بود!

سرانجام در اکتبر ۲۰۱۰، اینستاگرام در قالب یک اپلیکیشن IOS منتشر شد. در ابتدا کار اینستاگرام فقط برای سیستم‌عامل IOS اپل توسعه داده شده بود و انتشار نسخه اندرویدی آن ۲ سال پس از انتشار نسخه IOS یعنی در سال ۲۰۱۲ انجام شد. جالب توجه است بدانید که این نسخه در کمتر از یک روز پس از عرضه در پلی‌استور، به آمار یک میلیون دانلود دست یافت که در نوع خود بی‌نظیر است. در ادامه نیز سال گذشته میلادی، نسخه ویندوز ۱۰ و ویندوز فون آن نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

متمایز از سایر رقبا

دوربین Polaroid SX-70 - لوگوی اینستاگرام

Instagram از همان ابتدای شروع کار خودش را از سایر شبکه های اجتماعی مشابه خود متمایز کرده بود. دوربین‌های موبایل معمولا تصاویر را به شکل مستطیل به ثبت می‌رسانند اما شما باید این تصاویر را به شکل یک مربع در اینستاگرام بارگذاری کنید، دقیقا مثل دوربین Polaroid SX-70، که لوگوی اینستاگرام نیز الهام گرفته از همین دوربین بوده است. البته این اینستاگرام در بروزرسانی های اخیر امکان بارگذاری تصاویر مستطیلی را هم فراهم آورده است.

محبوبیت و میزان رشد Instagram

رشد کاربران ثبت نامی و نصب اینستاگرام - محبوبیت اینستاگرام

این اپلیکیشن بعد از انتشار اولین نسخه خود در سال ۲۰۱۰ خیلی سریع محبوبیت فراوانی را در بین افراد پیدا کرد. برای پی بردن به نحوه رشد آن در بین کاربران می توانید به آمار ها توجه فرمایید :

  • یک میلیون کاربر ثبت نام شده در عرض دو ماه
  • ده میلیون کاربر ثبت نامی در یک سال
  • ۸۰۰ میلیون کاربر فعال تا سپتامبر ۲۰۱۷
  •   یک میلیارد کاربر فعال در ژوئن 2018

خرید اینستاگرام توسط فیسبوک

خرید اینستاگرام توسط فیسبوک - فروش اینستاگرام به فیسبوک

در آوریل 2012 زمانی اینستاگرام برای گوشی‌های اندروید نسخه 2.2 خود را عرضه کرده بود و در کمتر از یک روز این نسخه بیش از یک میلیون بار دانلود شده بود در همان هفته این شرکت 50 میلیون دلار افزایش سرمایه داد و روند رشد این شرکت به اندازه ای بود که 500 میلیون دلار در بازار بورس قیمت گذاری شد در طی چند ماه بعد اینستاگرام بیش از یک میلیون بار در موتور جستجو گوگل جست‌و‌جو شد و جزو 5 نرم‌افزاری است که بیش از یک میلیون رای مثبت در گوگل به آن داده شده است. فیس بوک که شاهد افزایش محبوبیت اینستاگرام بود تصمیم گرفت به هر قیمتی که شده این شرکت را خریداری کند و این معامله در تاریخ تکنولوژی دنیا برای همیشه جاودانه شد.

در نهایت و در سپتامبر 2012 مالکیت اینستاگرام در ازای مبلغ ۱ میلیارد دلار به فیسبوک واگذار شد. اقدامی که در ابتدا غیرمنتظره و عجیب به‌نظر می‌رسید اما با توجه به رشد چشمگیر محبوبیت اینستاگرام در بین کاربران، درستی تصمیم مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک اثبات شد.

بروزرسانی های مهم اینستاگرام؛ از هشتگ و دایرکت تا IGTV !

اضافه شدن ویژگی هشتگ؛ دوست داشتنی قدیمی

ویژگی دوست داشتنی هشتگ های مرتبط - دوست داشتی قدیمی

در ژانویه 2011 قابلیت هشتگ‌ با هدف کمک به کاربران برای پیدا کردن تصاویر مرتبط دیگران پا به دنیای اینستاگرام گذاشت. اینستاگرام کاربرانش را تشویق می‌کند که از هشتگ‌های مناسب برای تصاویرشان استفاده کنند، بطور مثال، اگر قصد پست کردن عکس ماشین تان را در پروفایلتان دارید، اینستاگرام #photo را یک هشتگ مناسب نمی‌داند و توصیه می‌کند که از هشتگ‌های مرتبط‌تری مثل #car استفاده کنید.

اضافه شدن ویژگی دایرکت

ویژگی پیامرسانی دایرکت اینستاگرام

اضافه شدن قابلیت پیام رسانی «دایرکت» به اینستاگرام در تاریخ دسامبر 2013 امکان ارسال عکس، ویدیو و متن بطور مستقیم برای افراد خاص را فراهم کرد. این اقدام یک اعلام جنگ به سایر برنامه‌های پیام‌رسان بود.اضافه شدن «دایرکت» به اینستاگرام امکان ارسال عکس، ویدیو و متن بطور مستقیم برای افراد خاص را فراهم کرد. اینستاگرام با این بروزرسانی و اضافه کردن ویژگی پیام رسانی به اینستاگرام وارد رقابت با پیام رسان ها نیز شد.

نصف شدن حجم برنامه اینستاگرام؛ اینستاگرام قابل دسترس تر شد!

این بروزرسانی در مارس ۲۰۱۴ منتشر شد، که بنابر این حجم اپلیکیشن نصف شد و با بیشتر دستگاه های موبایل سازگارتر و قابل دسترس تر شد.

راه اندازی الگوریتم نمایش Timeline های مهم تر

در تاریخ آوریل 2016 با روی کار آمدن این الگوریتم در اینستاگرام، از این پس تصاویر و ویدیوهای تایم‌لاین بر اساس تاریخ ارسال نمایش داده نمی‌شود؛ بلکه موارد مهم‌تر به تشخیص الگوریتم زودتر از سایر موارد نمایش داده خواهند شد.

پوست اندازی اینستاگرام؛ بروزرسانی تم اینستاگرام به سبک مینیمالیسم!

تغییر تم اینستاگرام

با انتشار بروزرسانی نسخه ۸.۰، رابط‌کاربری و لوگوی اینستاگرام دست‌خوش تغییراتی شد. در می ۲۰۱۶ اینستاگرام طراحی خود را تغییر داده و از تم سیاه و سفید برای اپلیکیشن خود استفاده کرد و طرح های آبسترک و آیکون زنگی را اضافه نمود.

اضافه شدن بخش استوری؛ سرآغاز دورانی جدید در اینستاگرام

استوری اینستاگرام

اینستاگرام در بروزرسانی اوت 2016 خود بخش استوری را که تا حدی شبیه به همان ویژگی در شبکه اجتماعی Snapchat بود، راه‌اندازی کرد. استوری به کاربران این امکان را می داد تا عکس و فیلم بگیرند و استیکر‌ها و نوشته‌های دلخواه خودشان را بر روی آن‌ها قرار دهند و برای همه یا برخی از دنبال کنندگان شان ارسال کنند. تفاوت اصلی استوری با پست‌های عادی اینستاگرام، دارا بودن زمان انقضا در آن است. به این شکل که پس از ۲۴ ساعت، تصاویر ویدیوهای استوری از دسترس خارج خواهند شد.

روی کار آمدن قابلیت پخش زنده Live

این امکان برای کسانی که تمایل دارند رویدادها و اتفاقات زنده، مراسم و یا هر اتفاق دیگری را بصورت زنده برای دنبال‌کنندگان شان به نمایش بگذارند بسیار مفید است. دیگر پس از این بروزرسانی افراد می‌توانند اتفاقات و حوادث مهم و جالب زندگی خود بصورت زنده با دوستان و آشنایان شان به اشتراک بگذارند و  در قرعه کشی اینستاگرام شرکت کنید و در لحظه واکنش آن‌ها را دریافت کنند.

قابلیت ارسال چند عکس و فیلم در قالب یک پست

ارسال چند عکس و فیلم در قالب یک پست در اینستاگرام

در فوریه 2017 ویژگی دیگری به اینستاگرام اضافه شد که این قابلیت می‌تواند به کمک برند‌ها و فروشگاه‌ها بیاید. بطور مثال می‌توانند از محصول خود چندین عکس از زوایا و حالت‌های مختلف بگیرند و در قالب یک پست در اختیار دنبال‌کنندگان شان قرار دهند. قطعا اینگونه کاربران بیشتری را جذب و در نتیجه درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. پس از این بروزرسانی اقبال فروشگاه ها و برند های مختلف به اینستاگرام دو چندان شد.

اضافه شدن ویژگی IGTV

ویژگی IGTV اینستاگرام

IGTV یا به اصطلاح تلویزیون اینستاگرام، اپلیکیشن و ویژگی ای است برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای عمودی که از طریق یک بروزرسانی در تاریخ ژوئن 2018 در اینستاگرام در دسترس عموم قرار گرفت. همه‌ی کاربران اینستاگرام اجازه دارند ویدئوهایی با مدت زمان حداکثر ۱۰ دقیقه و حجم حداکثر ۶۵۰ مگابایت را در IGTV آپلود کنند. البته حساب های تایید شده و پرطرفدار اجازه‌ی آپلود ویدئوهای یک ساعته را نیز دارند.

در این مقاله در کافه فالوور سعی بر آن داشتیم که تاریخچه شبکه اجتماعی اینستاگرام و نقاط عطف این شبکه اجتماعی را برای شما بازگو کنیم، امیدواریم این پست برای شما مفید واقع شده باشد. برای تهیه فالوور می توانید از این لینک استفاده کنید:

خرید فالوور ایرانی از کافه فالوور