قوانین یوتیوب برای کسب درآمد که باید بدانید

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد
قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های یوتیوب هستند که امکان فعال‌سازی قابلیت کسب درآمد از یوتیوب و وضعیت این قابلیت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. عدم رعایت این قوانین، امکان پیوستن یک کانال به برنامه مشارکت با یوتیوب و شروع درآمدزایی از محتوای کانال را از بین می‌برند. به علاوه، اگر یک کانال، پس از فعال‌سازی قابلیت کسب درآمد از یوتیوب یا اصطلاحا مانیتایز کانال، قوانین مذکور را نقض کند، با جریمه‌های مختلفی از قبیل حذف ویدیوها، تعلیق فعالیت کانال، تعلیق کسب درآمد از تبلیغ‌های موجود بر روی ویدیوها، غیرفعال‌سازی مانیتایز کانال، حذف دائمی کانال و حتی حذف دائمی اکانت کاربر رو به رو می‌شود. بنابراین، به منظور تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق، باید خود را با قوانین یوتیوب برای کسب درآمد آشنا کنید. در این مقاله از مجله زیگزاگ نتورک، مهم‌ترین قوانینی که باید در مورد کسب درآمد از کانال یوتیوب بدانید را برای شما تشریح می‌کنیم. به این منظور، ضمن معرفی قوانین فعال‌سازی مانیتایز کانال، دستورالعمل‌های مهم انجمن یوتیوب را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. مشاهده سرویس های یوتیوب کلیک کنید

یوتیوب و کسب درآمد از یوتیوب چیست؟

یوتیوب، بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین سرویس به اشتراک‌گذاری ویدیو در اینترنت است. کاربران این سرویس، به دو دسته اصلی بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان محتوا تقسیم می‌شوند. تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب، با ساخت ویدیوهای مختلف و قرار دادن آن‌ها در کانال خود، محتوای مورد نیاز بازدیدکنندگان را فراهم می‌کنند. به تولیدکنندگان محتوای ویدیویی در یوتیوب، «یوتیوبر» (YouTuber) می‌گویند. هدف اصلی بسیاری از یوتیوبرها، کسب درآمد از کانال یوتیوب است. یوتیوب، برای ترغیب سازندگان ویدیوهای باکیفیت به تولید محتوا و جذب بازدیدکنندگان بیشتر، روش‌های مختلفی را برای کسب درآمد فراهم کرده است.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

مانیتایز چیست و یوتیوبر واجد شرایط کسب درآمد از کانال یوتیوب کیست؟

یوتیوب، یک سری مزایای خاص را برای کانال‌های دارای تعداد سابسکرایبر و بازدیدهای مشخص در نظر می‌گیرد. بر اساس شرایط جدید یوتیوب در سال ۲۰۲۳ میلادی، این سرویس، برای کانال‌های دارای حداقل ۵۰۰ سابسکرایبر و ۳۰۰۰ ساعت بازدید در یک بازه ۳ ماهه، امکان پیوستن به برنامه درآمدزایی مخصوص خود، یعنی «برنامه مشارکت با یوتیوب» (YouTube Partner Program) را فراهم می‌کند. به فرآیند فعال‌سازی امکان کسب درآمد از یوتیوب، اصطلاحا «مانیتایز کانال یوتیوب» (Monetizing YouTube Channel) می‌گویند. البته شرایط مذکور، تنها شرایط لازم برای مانیتایز کانال یوتیوب محسوب می‌شوند اما کافی نیستند. قوانین یوتیوب برای کسب درآمد، پیچیدگی‌های خاص خود را دارند که در این مقاله، آن‌ها را به سادگی برایتان شرح می‌دهیم.

اهمیت آشنایی با قوانین یوتیوب برای کسب درآمد چیست ؟

بسیاری از یوتیوبرها تصور می‌کنند با رسیدن به حداقل الزامات لازم برای مانیتایز یوتیوب، می‌توانند به راحتی از بازدیدهای کانال خود درآمد کسب کنند. برخلاف این تصور، رسیدن به موفقیت مالی در یوتیوب، نیازمند آشنایی با قوانین کسب درآمد از این پلتفرم بزرگ است.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

سایت کافه فالور

از مهم‌ترین دلایل یادگیری قوانین یوتیوب برای کسب درآمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجتناب از سلب حق کسب درآمد از یوتیوب به دلیل عدم رعایت قوانین یوتیوب
  • اطمینان از مناسب بودن محتوای تولیدشده برای جلب نظر تبلیغ‌کنندگان
  • حفاظت از قوانین کپی‌رایت یوتیوب و جلوگیری از دریافت تعلیق‌‌های ناشی از کپی‌رایت استرایک و کپی‌رایت کلیم
  • اطمینان از عادلانه بودن درآمد دریافتی و متناسب بودن آن با میزان فعالیت
  • به‌روز کردن اطلاعات خود در مورد آخرین تغییرات قوانین یوتیوب

در مجموع، قوانین یوتیوب برای کسب درآمد، از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که تمام یوتیوبرهای علاقه‌مند به مانیتایز کانال خود باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند. کسب این اطلاعات، از رخ دادن مشکلات آتی جلوگیری می‌کند و شما را به درآمد دلخواهتان می‌رساند.

برای خرید لایک یوتویب کلیک کنید

سابسکرایب یوتیوب بدون ریزش برای کانا

مراحل کسب درآمد از یوتیوب

پیش از بررسی جزئی قوانین یوتیوب برای کسب درآمد، به معرفی شش قانون اصلی مانیتایز کانال می‌پردازیم. برای شروع کسب درآمد از ویدیوهای کانال خود، باید مسیر زیر را طی کنید:

  1. ساخت اکانت ادسنس گوگل
  2. آشنایی با الزامات برنامه مشارکت با یوتیوب
  3. فعال‌سازی مانیتایز کانال
  4. مطالعه و پیروی از قوانین مانیتایز
  5. فعالیت در چارچوب قوانین کپی‌رایت
  6. اجتناب از اقدامات اشتباه با تاثیر منفی بر روی درآمد و عملکرد کانال

قوانین پیش نیاز یوتیوب برای فعال سازی کسب درآمد

کسب درآمد از یوتیوب، پیش‌نیازهای خاص خود را دارد. این پیش‌نیازها عبارت هستند از:

  • پیروی از سیاست‌های مانیتایز کانال یوتیوب: این سیاست‌ها، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و قوانین یوتیوب هستند. محتوای کانال، پیش از ارائه درخواست مانیتایز باید با این سیاست‌ها مطابقت داشته باشد. در ادامه مقاله، به معرفی این دستورالعمل‌ها خواهیم پرداخت.
  • اقامت در کشور/منطقه واجد شرایط برای پیوستن به برنامه مشارکت با یوتیوب
  • نداشتن استرایک فعال در رابطه با دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب
  • اطمینان از فعال بودن اعتبارسنجی دومرحله‌ای در اکانت گوگل متصل به کانال یوتیوب
  • فعال کردن دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته در یوتیوب (این مورد، در بخش قابلیت های یوتیوب در مطلب تنظیمات کانال یوتیوب توضیح داده شده است.)
  • داشتن یک اکانت ادسنس فعال و متصل به کانال یوتیوب
قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

در صورت داشتن این پیش‌نیازها، کاربران واجد شرایط می‌توانند برای فعال‌سازی مانیتایز کانال خود اقدام کنند.

شرایط فعال سازی کسب درآمد از یوتیوب

بر اساس شرایط جدید پیوستن به برنامه مشارکت با یوتیوب در سال ۲۰۲۳ میلادی، کانال‌های واجد شرایط مانیتایز عبارت هستند از:

  • کانال‌های دارای حداقل ۵۰۰ سابسکرایبر، ۳ آپلود عمومی و ۳۰۰۰ ساعت تماشای ویدیوهای عمومی کانال در ۹۰ روز قبل از ارائه درخواست
  • کانال‌های دارای حداقل ۵۰۰ سابسکرایبر، ۳ آپلود عمومی و ۳ میلیون تماشای شورت‌های عمومی در ۹۰ روز قبل از ارائه درخواست

دقت داشته باشید که تماشای ویدیوهای شورت به میزان ۳۰۰۰ ساعت، از شروط پیوستن به برنامه مشارکت با یوتیوب نیست. پس از رسیدن به این معیارها، امکان ارائه درخواست برای شروع کسب درآمد از یوتیوب فراهم می‌شود. برای آشنایی بیشتر با قوانین شروع فعال‌سازی کسب درآمد از یوتیوب، مطالعه مطلب «نحوه فعالسازی کسب درآمد از یوتیوب به صورت گام به گام» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قوانین یوتیوب برای بازبینی درخواست فعالسازی کسب درآمد

پس از ارائه درخواست برای پیوستن به برنامه مشارکت با یوتیوب، کانال در صف بازبینی قرار می‌گیرد. یوتیوب به کمک افراد متخصص، کانال درخواست‌دهنده را از هر نظر بررسی می‌کند تا از عدم مغایرت محتوا و فعالیت‌های آن با قوانین یوتیوب اطمینان حاصل کند. این فرآیند، چیزی حدود ۱ ماه زمان می‌برد.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

در صورت موفقیت‌آمیز نبودن اولین درخواست شروع کسب درآمد از یوتیوب، ۲۱ روز به کاربر فرصت داده می‌شود تا اعتراض احتمالی خود به رای بازبین‌ها را ارائه کند. البته، پس از گذشت ۳۰ روز، مجددا می‌توان یک درخواست جدید را به یوتیوب ارائه داد. اگر درخواست دوم به بعد رد شود، بازه انتظار برای ارائه درخواست مجدد، به ۹۰ روز افزایش می‌یابد. خدمات سایت کافه فالوور

موارد مورد بررسی برای تایید درخواست کسب درآمد از یوتیوب

به منظور اطمینان از مطابقت محتوای موجود در یک کانال با قوانین کسب درآمد، یوتیوب، معمولا موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • تم اصلی محتوای کانال
  • پربازدیدترین ویدیوهای کانال
  • جدیدترین ویدیوهای کانال
  • ویدیوهایی دارای بیشترین زمان تماشا
  • متادیتای ویدیوها از جمله عنوان، توضیحات و تامنیل

در برخی از موارد، بازبین‌های بوتیوب، دیگر اطلاعات مرتبط با یک کانال را به منظور اطمینان بیشتر از مطابقت فعالیت آن کانال با قوانین یوتیوب برای کسب درآمد ارزیابی می‌کند. با این وجود، موارد بالا، پارامترهایی هستند که بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر قصد مانینایز کانال خود را دارید، به این موارد بیشتر توجه داشته باشید. اگر یک یا چند ویدیوی شما با قوانین یوتیوب مغایرت دارد، پیش از ارائه درخواست، آن‌ها را حذف کنید.

مهم ترین قوانین یوتیوب برای فعالسازی کسب درآمد

یکی از قوانین مهم کسب درآمد از یوتیوب، داشتن فعالیت مستمر است. کاربرانی که در یک بازه ۶ ماهه، هیچ ویدیویی را آپلود نکرده باشند، قابلیت مانیتایز کانال خود را از دست می‌دهند. از دیگر قوانین مهم در رابطه با فعالسازی کسب درآمد از یوتیوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر یک کانال واجد شرایط مانیتایز، اخطاری مرتبط با دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب دریافت کرده باشد، تا گذشت یک زمان مشخص از اخطار، امکان ارائه درخواست پیوستن به برنامه همکاری با یوتیوب را نخواهد داشت.
  • زمان تماشای ویدیوهای خصوصی، فهرست نشده، پاک شده، کمپین‌های تبلیغاتی، استریم و ویدو‌های کوتاه (Shorts) فهرست نشده، پاک شده یا تبدیل نشده به VOD، به عنوان زمان محاسبه شده در بررسی حداقل شرایط مانیتایز محاسبه نمی‌شود.
  • رسیدن به حداقل شرایط مانیتایز کانال، به معنی فعال‌سازی خودکار این قابلیت توسط یوتیوب نیست و کاربر حتما باید درخواست مخصوص به این موضوع را از بخش «Earn» در صفحه «YouTube Studio» به یوتیوب ارائه دهد.
  • در صورتی که پس از قبول درخواست مانیتایز یک کانال، تعداد سابسکرایبرها یا دیگر معیارهای فعال‌سازی مانیتایز به زیر معیارهای حداقلی برسد، وضعیت کسب درآمد کانال تغییر نمی‌کند. بنابراین، غیرفعال شدن قابلیت کسب درآمد پس از فعال‌سازی آن، تنها به عدم فعالیت کانال یا نقض قوانین بستگی خواهد داشت.
قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

در ادامه، قوانین مانیتایز و کسب درآمد از کانال یوتیوب را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیاست های یوتیوب برای مانیتایز و کسب درآمد از کانال

یوتیوب، قوانین متعددی را برای کسب درآمد از سرویس خود در نظر گرفته است. اگر یک یوتیوبر قصد درآمدزایی از کانال خود را داشته باشد، پیش از هر چیزی، باید فعالیت و محتوای خود را بر اساس سیاست‌های مانیتایز در یوتیوب پیش ببرد. علاوه بر این سیاست‌ها، فعالیت یک کانال یوتیوب باید مطابق با موارد زیر نیز باشد:

  • دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب
  • شرایط و مقررات استفاده از خدمات یوتیوب
  • قوانین کپی‌رایت یوتیوب
  • سیاست‌های مرتبط با تنظیم مقررات بر اساس کشور محل اقامت
  • سیاست‌های برنامه ادسنس گوگل

رعایت قوانین بالا، برای تمام یوتیوبرهایی که قصد پیوستن به برنامه مشارکت با یوتیوب را دارند، الزامی است. البته برای یوتیوبرهایی که مایل به کسب درآمد از سرویس ویدیوهای کوتاه یوتیوب (یوتیوب شورت) هستند، سیاست‌های مانیتایز یوتیوب شورت (+) نیز به فهرست بالا اضافه می‌شود. به دلیل اهمیت بالا و تاکید ویژه یوتیوب بر روی رعایت دستورالعمل‌های انجمن خود، در ادامه، به معرفی موارد ذکر شده در این دستورالعمل‌ها و تاثیر آن‌ها بر روی وضعیت کسب درآمد کانال می‌پردازیم.

دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب

«دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب» (YouTube Community Guidelines)، مجموعه‌ قوانینی هستند که به منظور ایجاد یک محیط سالم برای بازدیدکنندگان، تولیدکنندگان محتوا و تبلیغ‌کنندگان تدوین شده‌اند. تمام کاربران یوتیوب، فاغ از نقش آن‌ها، باید از این دستورالعمل‌ها پیروی کنند. از این‌رو، یوتیوبرها، پیش از آپلود کردن ویدیوهایشان، باید مطمئن باشند که محتوای تولید شده توسط آن‌ها، با دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب، هیچ مغایرتی ندارد.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب از اهمیت بسیار بالایی در مبحث قوانین یوتیوب برای کسب درآمد برخوردار هستند. این دستورالعمل‌ها به بخش‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • محتوای اسپم و گمراه‌کننده
  • محتوای حساس
  • محتوای خشونت‌آمیز یا خطرناک
  • فروش محصولات غیرقانونی یا دارای قوانین خاص
  • انتشار اطلاعات نادرست
  • محتوای آموزشی، مستند، علمی و هنری

در ادامه این بخش، به توضیح بیشتر راجع به هر یک از قوانین مربوط به بخش‌های بالا خواهیم پرداخت. یوتیوبرهایی که کانال خود را به مرحله مانیتایز رسانده‌اند، باید توجه داشته باشند که رعایت دستورالعملهای انجمن یوتیوب، نه تنها بر روی تک تک ویدیوهای منتشر شده توسط آن‌ها، بلکه بر روی کل کانال‌شان تاثیر می‌گذارد. کاربرانی که این دستورالعمل‌ها را نقض کنند، امکان پیوستن به برنامه‌های کسب درآمد از یوتیوب را نخواهند داشت و کانال آن‌ها حذف خواهد شد.

اهمیت محتوای اسپم و گمراه کنند در قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب، سعی دارد تا محیطی قابل اعتماد را برای کاربران خود فراهم کند. از این‌رو، یوتیوب با محتوای فریب‌دهنده، گمراه‌کننده و اسپم، برخورد می‌کند. سیاست‌های یوتیوب در این حوزه به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • محتوای فریب‌دهنده، گمراه‌کننده و اسپم: اسپم ویدیوها، تصاویر شاخص، عنوان و توضیحات گمراه‌کننده، کلاهبرداری، اسپم‌های ترغیب کننده به تعامل، اسپم نظرات، نظرات تکراری و دزدی محتوا با استریم محتوای دیگران
  • جعل هویت: جعل هویت یک کانال یا شخص دیگر
  • لینک‌های خارجی: لینک دادن به سایت‌ها یا محتوای ناقض دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب
  • تعامل جعلی: استفاده از بات‌ها یا دیگر روش‌های افزایش غیرارگانیک بازدید، لایک یا نظر
  • پلی‌لیست‌ها: نقض قوانین انجمن یوتیوب در ویدیوها، متادیتا و دیگر ویژگی‌های مرتبط با پلی‌لیست‌ها
  • سیاست‌های تکمیلی: آپلود ویدیوهای حاوی محتوای ترغیب‌کننده کاربران به نقض قوانین یوتیوب یا ترویج محتوای مشابه با محتوای تولید شده توسط کانال‌های متخلف

قوانین یوتیوب برای محتوای فریب دهنده و اسپم چه هستند؟

انتشار ویدیوهایی که اطلاعات آن‌ها درست نیست و عنوان، توضیحات، تصویر شاخص یا حتی نظرات آن‌ها با محتوای ویدیو تناقض دارد، به عنوان محتوای فریب‌دهنده در نظر گرفته می‌شود. دادن وعده‌های دروغین راجع به هدیه به بازدیدکنندگان و گول زدن بازدیدکنندگان برای کلیک بر روی لینک‌های مرتبط با سایت‌های مخرب، از دیگر مصادیق محتوای گمراه‌کننده و اسپم هستند.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

یوتیوبرهای متخلف در زمینه محتوای فریب‌دهنده، گمراه‌کننده و اسپم، با جریمه‌های زیر مجازات می‌شوند:

  • پاک کردن محتوای نقض‌کننده قوانین و ارسال اخطار یا استرایک
  • تعلیق (ساسپند) مانیتایز کانال
  • حذف کامل اکانت کاربر یا کانال

قوانین یوتیوب برای جعل هویت چه هستند؟

«جعل هویت» (Impersonation)، عملی است که در آن، یک یوتیوبر خود را به جای یک شخص یا کانال دیگر معرفی می‌کند. به عنوان مثال، برخی از کانال‌ها، پروفایل خود را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که شباهت بسیار زیادی به یک کانال دیگر پیدا می‌کند. این شباهت، لزوما ۱۰۰ درصدی نیست. در این شرایط، مخاطبان در پیدا کردن کانال اصلی مورد نظر خود، دچار شک شده و یا گمراه می‌شوند. به این کار، جعل هویت کانال می‌گویند.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

اگر فعالیت‌های یک کانال به گونه‌ای باشد که گویی یک شخص دیگر ویدیوهای آن را تهیه و آپلود کرده، جعل هویت فردی رخ داده است. بر اساس قوانین یوتیوب، مجازات جعل هویت، حذف دائمی اکانت یا کانال خواهد بود. از مثال‌های جعل هویت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نام یا هندل و تصویر مشابه کانال دیگر با تنها یک تفاوت مانند گذاشتن اسپیس، تغییر حرف O با عدد ۰ و غیره
  • استفاده از نام اصلی افراد به همراه تصویر، برند، لوگو و یا دیگر اطلاعات شخصی آن‌ها
  • معرفی مستقیم خود به عنوان شخص دیگر و آپلود ویدیو
  • معرفی مستقیم خود به عنوان شخص دیگر و گذاشتن نظر زیر ویدیوهای دیگران
  • معرفی کانال خود به عنوان کانال طرفداری، بدون مشخص بودن این موضوع در نام یا هندل
  • جای زدن خود به عنوان یک کانال خبری موجود

قوانین یوتیوب برای لینک های خارجی چه هستند؟

یوتیوبرها، نباید لینک‌هایی را درون کانال خود قرار دهند که کاربران را به سایت‌های ناقض دستورالعمل‌‌های انجمن یوتیوب هدایت می‌کنند. در صورت نقض این قانون، محتوای متخلف از کانال حذف شده و یک ایمیل اخطار برای اکانت صاحب کانال ارسال می‌شود. اگر در یک بازه ۹۰ روزه، کاربری سه استرایک در رابطه با قوانین مربوط به لینک‌های خارجی دریافت کند، اکانت یا کانال او حذف خواهد شد. البته در شرایط شدیدا نامناسب، تنها یک تخلف نیز می‌تواند باعث حذف کانال شود.

قوانین یوتیوب برای تعامل جعلی چه هستند؟

استفاده از لینک‌های تبلیغ‌کننده سرویس‌های تولید بازدید، لایک و سابسکرایبر جعلی، پیشنهاد سابسکرایب به کاربران دیگر به شرط سابسکرایب شدن توسط آن‌ها، آپلود محتوای نمایش‌دهنده یوتیوبر در حال خرید از سرویس‌های فروشنده تعامل جعلی و هرگونه فعالیتی که نشان‌دهنده تبلیغ یا استفاده از سرویس‌های تعامل غیرارگانیک باشد، مصداق نقض دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب به شمار می‌رود. در صورت تخلف، ویدیوی متخلف از کانال حذف شده و یک ایمیل به صاحب کانال ارسال می‌شود. انجام سه تخلف در بازه ۹۰ روزه پس از دریافت اولین اخطار، حذف دائمی کاربر یا کانال را در پی خواهد داشت.

قوانین یوتیوب برای پلی لیست ها چه هستند؟

«پلی‌لیست» (Playlist)، یکی بهترین روش‌ها برای ساخت مجموعه‌ای از ویدیوها و تماشای سریالی آن‌ها است. اگر حتی یکی از ویدیوهای موجود در یک پلی‌لیست، قوانین یوتیوب را نقض کند، کانال سازنده آن، با جریمه مواجهه می‌شود. نامناسب یا گمراه‌کننده بودن عنوان، توضیحات و تامنیل نیز مصادیق نقض قوانین یوتیوب به شمار می‌رود.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

علاوه بر این، در برخی از موارد، یک ویدیو، به تنهایی برخلاف قوانین یوتیوب نیست اما اگر چندین ویدیو به صورت یک پلی‌لیست در کنار هم قرار گیرند، شاید قوانین یوتیوب را نقض کنند. در نهایت، برای رعایت قوانین یوتیوب برای کسب درآمد، دستورالعمل‌های مربوط به پلی‌لیست‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. مجازات رعایت نکردن این دستورالعمل‌ها، از همان قانون حذف ویدیو یا پلی‌لیست، ارسال اخطار و حذف دائمی اکانت یا کانال در صورت دریافت سه اخطار در ۹۰ روز پیروی می‌کند.

اهمیت محتوای حساس در قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

«محتوای حساس» (Sensitive Content) از نظر یوتیوب، محتوایی است که با سیاست‌های زیر تناقض داشته باشد:

  • سیاست‌های مرتبط با پوشش و مسائل جنسی
  • سیاست‌های مرتبط با تامنیل
  • سیاست‌های مرتبط با حفاظت از کودکان
  • سیاست‌های مرتبط با خودکشی، خودآزاری و اختلال در تغذیه
  • سیاست‌های مرتبط با به کار بردن الفاظ رکیک

هدف اصلی سیاست‌های بالا، حفاظت از کاربران (مخصوصا کاربران زیر سن قانونی) است. اغلب دستورالعمل‌های موجود در قوانین مرتبط با محتوای حساس، بر روی اجتناب از به‌کارگیری محتوای جنسی، برهنگی و آسیب زدن به خود تمرکز می‌کنند. در صورت وجود مستندات یا نشانه‌های به کارگیری محتوای حساس مرتبط با یک کانال، امکان غیرفعال‌سازی برنامه کسب درآمد از یوتیوب و حتی حذف دائمی اکانت یا کانال وجود خواهد داشت.

اهمیت محتوای خشونت‌آمیز یا خطرناک در قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

یوتیوب، بر روی نفرت‌پراکنی، رفتار سودجویانه، نمایش خشونت، فعالیت‌های غرض‌ورزانه و تبلیغ خشونت یا رفتار خطرناک نیز حساس است. سیاست‌های زیر برای حفاظت کاربران از محتوای خشونت‌آمیز یا خطرناک تدوین شده‌اند:

  • سیاست‌های مرتبط با محتوای خطرناک یا آسیب‌زننده
  • سیاست‌های مرتبط با محتوای خشونت‌آمیز
  • سیاست‌های مرتبط با سازمان‌های تبهکار خشن
  • سیاست‌های مرتبط با نفرت‌پراکنی در مورد گروه‌های خاص
  • سیاست‌های مرتبط با آزار و اذیت مجازی در شبکه‌های اجتماعی

عدم رعایت قوانین موجود در سیاست‌های مرتبط با محتوای خشونت‌آمیز یا خطرناک و تکرار تخلف در این زمینه، حذف محتوا، اخطار، تعلیق، غیرفعال‌سازی مانیتایز، حذف کانال یا حذف کامل اکانت را در پی خواهد داشت.

اهمیت فروش محصولات خاص در قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

یوتیوب، اجازه فروش برخی از محصولات را در پلتفرم خود نمی‌دهد. اگر فروش برخی از محصولات، دارای قوانین خاصی باشند، پیش از تبلیغ و اقدام به فروش آن‌ها در کانال خود، باید به سیاست‌های یوتیوب مراجعه کرد.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

این سیاست‌ها، به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • سیاست‌های مرتبط با فروش محصولات غیرقانونی، فروش محصولات دارای قوانین خاص یا ارائه خدمات دارای قوانین خاص
  • سیاست‌های مرتبط با فروش یا ساخت اسلحه

به طور کلی، اگر یک یوتیوبر اقدام به فروش غیرمستقیم (لینک، ایمیل، شماره تلفن و معرفی دیگر راه‌های ارتباطی) یا فروش مستقیم محصولاتی نظیر مشروبات الکلی، اسلحه، مواد منفجره، کارت‌های اعتباری مسروقه، اعضای بدن، داروهای نیازمند نسخه، لوازم جنسی، خدمات پزشکی، قاچاق انسان، نیکوتین، مواد مخدر و غیره کند، قوانین یوتیوب را نقض کرده است. بنابراین، باید منتظر حذف محتوا یا جریمه‌های سنگین‌تری نظیر خروج از برنامه کسب درآمد از یوتیوب یا حتی حذف کامل اکانت و کانال خود باشد.

اهمیت انتشار اطلاعات نادرست در قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

تولید برخی از انواع خاص محتوای گمراه‌کننده یا گول‌زننده که ریسک بسیار بالایی از نظر گسترش آسیب‌های جدی دارند، در یوتیوب مجاز نیست. به عنوان مثال، تبلیغ داروها یا روش‌های درمانی غیراصولی، باعث گمراهی و آسیب رساندن به انسان‌ها می‌شود. ویدیوهای حاوی این نوع اطلاعات، یکی از مصادیق انتشار اطلاعات نادرست است. سیاست‌های یوتیوب در مواجهه با این نوع تخلف به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • سیاست‌های مرتبط با نشر اطلاعات غلط
  • سیاست‌های مرتبط با نشر اطلاعات در حوزه انتخابات
  • سیاست‌های مرتبط با نشر اطلاعات غلط حوزه پزشکی

نقض قوانین موجود در تمام سیاست‌های بالا، جریمه‌های سبک (حذف ویدیو) تا سنگین (حذف کامل اکانت) را در پی دارد. بنابراین، اگر به دنبال کسب درآمد از یوتیوب هستید، بهتر است این قوانین را حتما مرور کرده و از آن‌ها پیروی کنید.

اهمیت محتوای آموزشی، مستند، علمی و هنری در قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

برخی از ویدیوهای یوتیوب، به ظاهر قوانین انجمن این پلتفرم را نقض می‌کنند. با این وجود، این ویدیوها حذف نمی‌شوند و کانال منتشرکننده آن‌ها، اخطاری را از طرف یوتیوب دریافت نمی‌کنند. در این موارد، ویدیوهای مذکور، به احتمال خیلی زیاد، مشمول قانون محتوای آموزشی، مستند، علمی و هنری یا به اختصار «EDSA» هستند.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

یوتیوب برای ویدیوهای EDSA، استثنی قایل می‌شود. البته، این استثنی برای همه موارد صادق نیست و موضوعات زیر نمی‌توانند مشمول این قانون شوند:

  • محتوای حاوی آزار جنسی کودکان
  • محتوای حاوی تصویر یا صدای آسیب رساندن جنسی با خشونت فیزیکی
  • محتوای حاوی جنایت، خشونت یا قربانی‌های جرایم مرتبط با قتل
  • آپلود مجدد محتوای ساخته‌شده توسط گروه‌های تروریستی و جنایت‌کارها
  • آموزش خودکشی یا خودآزاری
  • آموزش ساخت بمب
  • و غیره

دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب و دیگر قوانین پلتفرم، تاثیر بسیار زیادی بر روی وضعیت کسب درآمد کانال‌ها دارند. از این‌رو، اگر قصد فعال‌سازی مانیتایز کانال خود را دارید یا اگر می‌خواهید با مشکلات ناشی از مغایرت محتوای خود با قوانین یوتیوب مواجه نشوید، حداقل یک بار دستورالعمل‌های انجمن، سیاست‌های مانیتایز و دیگر قوانین یوتیوب را مرور کنید تا نتیجه زحمات خود را با چند اشتباه کوچک از دست ندهید.

سوالات متداول در رابطه با قوانین یوتیوب برای کسب درآمد

در این بخش، به پرتکرارترین سوالات مرتبط با قوانین یوتیوب برای کسب درآمد به طور مختصر پاسخ می‌دهیم.

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد از کانال چه هستند؟

قوانین یوتیوب برای کسب درآمد از کانال، با عنوان سیاست‌های مانیتایز یوتیوب شناخته می‌شوند. این سیاست‌ها، خط مشی یوتیوب برای فعال‌سازی قابلیت همکاری با یوتیوبرها و ادامه همکاری با آن‌ها هستند. کاربرانی که قوانین یوتیوب را نقض کنند، به طور موقت یا دائم، از همکاری با یوتیوب منع می‌شوند.

کاربران واجد شرایط برای مانیتایز کانال یوتیوب که هستند؟

کاربران واجد شرایط برای فعال‌سازی قابلیت کسب درآمد از یوتیوب، کاربرانی هستند که ضمن عدم نقض دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب و دیگر قوانین این پلتفرم، در ۹۰ روز قبل از ارائه درخواست خود، دارای حداقل ۵۰۰ سابسکرایبر، ۳ ویدیوی عمومی آپلود شده و ۳۰۰۰ ساعت زمان تماشای ویدیوهای بلند (۳ میلیون بازدید از ویدیوهای کوتاه) باشند.

 برای کسب درآمد از یوتیوب چه قوانینی را باید مطالعه کرد؟

دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب، شرایط و مقررات استفاده از خدمات یوتیوب، قوانین کپی‌رایت یوتیوب، سیاست‌های مرتبط با تنظیم مقررات بر اساس کشور محل اقامت و سیاست‌های برنامه ادسنس گوگل، از مهم‌ترین قوانینی هستند که کاربران مایل به کسب درآمد از یوتیوب باید با آن‌ها آشنا باشند و آن‌ها را نقض نکنند.

جریمه های یوتیوب برای کاربران متخلف چیست؟

حذف ویدیوها، تعلیق فعالیت کانال، تعلیق کسب درآمد از تبلیغ‌های موجود بر روی ویدیوها، غیرفعال‌سازی مانیتایز کانال، حذف دائمی کانال و حذف دائمی اکانت کاربر، از جریمه‌های یوتیوب برای یوتیوبرها و کاربران متخلف است.

چه چیزهایی باعث غیرفعالسازی کسب درآمد از کانال یوتیوب می شوند؟

نقض دستورالعمل‌های انجمن یوتیوب، عدم پیروی از سیاست‌های مانیتایز یوتیوب، دریافت کپی‌رایت استرایک، شناسایی به عنوان کانال دارای محتوای اسپم یا منتشرکننده اطلاعات نادرست و گزارش توسط مخاطبان، باعث غیرفعال‌سازی قابلیت کسب درآمد از کانال یوتیوب می‌شود.